خواندن پلاک الکتروموتور به عنوان سریع‌ترین روش برای درک اطلاعات فنی الکتروموتور و فهم ساختار و ویژگی‌های عملکردی آن شناخته می‌شود. این مهارت، به شناسایی ایرادات احتمالی و همچنین اطمینان از مناسب بودن موتور برای یک کاربرد خاص کمک شایانی خواهد کرد. به همین دلیل در این راهنما به شرح کامل علائم روی پلاک موتور می‌پردازیم:

شرکت سازنده و مدل

اولین آیتمی که در پلاک به چشم می‌خورد نام شرکت سازنده الکتروموتور است. این نام که معمولاً در بالای پلاک قرار دارد به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز با تولیدکننده تماس بگیرید و از خدمات پشتیبانی یا تأمین قطعات یدکی بهره‌مند شوید. مدل محصول، شماره سریال و تاریخ تولید الکتروموتور از دیگر اطلاعاتی هستند که می‌توانند در روند استفاده از محصول به شما کمک کنند. برخی از سازندگان موتورهای الکتریکی یک کد مشخص را برای محصولات خود تعریف کرده‌اند، این کد حاوی اطلاعات فنی مفیدی درباره محصول است، اطلاعاتی از قبیل تعداد فازها، ولتاژ ، کلاس حفاظتی و … این در حالی‌ست که در پلاک ها اطلاعات فنی به صورت مجزا نیز درج می‌گردد.

نوع تغذیه

پارامتر مهمی که بر روی پلاک موتور الکتریکی قابل مشاهده است، جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) بودن آن است. این مسأله از آن جهت حائز اهمیت است که الکتروموتورها را می‌توان توسط منابع برق جریان DC مانند باتری‌ها یا یکسوکننده‌ها یا از طریق منابع برق جریان AC مانند شبکه‌برق، اینورترها به حرکت درآورد. چنانچه این پارامتر روی پلاک نوشته نشده باشد از روی مقدار ولتاژ و یا وجود پارامتر فرکانس قابل تشخیص است. در موتورهای AC تعداد فاز نیز پارامتری است که در نحوه اتصال به منبع تغذیه نقش مهمی دارد..به طور استاندارد ضروری‌ست که اعداد 1 و 3 برای نشان دادن موتورهای تک فاز و سه فاز در این قسمت نوشته شود.

مقادیر نامی

مقادیر نامی الکتروموتور پارامترهایی نظیر فرکانس، توان، ولتاژ، جریان، سرعت و ضریب توان هستند که موتور در بار نامی خود در این مقادیر کار می‌کند. این مقادیر روی پلاک ثبت شده و مصرف کننده بر اساس آن ها موتور مورد نظر خود را برای کاربرد خاص انتخاب می‌کند. در واقع مصرف کننده با در نظر گرفتن توان و سرعت مورد نیاز خود (که محاسبه گشتاور را در پی دارد) در ولتاژ و فرکانس مشخص موتوری را انتخاب می‌کند که مناسب کاربرد خود باشد. انتخاب درست این مقادیر کمک می‌کند موتور بدون افزایش دما  به طور پیوسته در توان نامی خود کار کند و از کاهش کارایی و خرابی موتور جلوگیری گردد.

 

 

پارامترهای وابسته

در پلاک الکتروموتورها پارامترهای دیگری نیز ثبت می‌گردد که درجه اهمیتی برابر با مقادیر نامی داشته اما معمولاً توجه کمتری به آن ها می‌شود. این موارد شامل پارامترهایی نظیر کلاس عایقی، درجه حفاظت، نوع کاردهی، رده انرژی، دما و ارتفاع محیط کاری موتور می‌شوند. تغییر در هر کدام از این پارامترها نشان دهنده تغییری از منشا الکتریکی یا مکانیکی در موتور است. مثلاً با تغییر رده بازدهی امکان تغییر ساختار موتور شامل طول هسته، جنس هسته، سیم پیچی و … وجود دارد. لذا درج این موارد بر روی پلاک از اهمیت بالایی برخوردار است.